Apparatus of Perversion, 2016
舞台即興「倒錯の器械」
Performance
Dance: Masayuki Sumi
Sound: Kazuya Ishigami
Artwork: Yoshitaka Iwamoto
at C.A.P, Kobe, Japan
パフォーマンス
動き: 角正之
音楽: 石上加寿也
美術: 岩本吉隆
神戸 C.A.Pにて
このプロジェクトは、2014年に行った舞台即興「Klein Bottle」のコンセプトを引き継ぎ行ったものである。「Klein Bottle」では、プロジェクションを中心に舞台美術を制作したが、今回は透明な鏡面シートを用いた。このシートは、角度によって透明になり、また不透明にもなる。そして、その表面に光が反射し、独特の模様を作る。空間に何層も吊るされた鏡面シートの周りを角正之がゆっくりと動いていく。腰に下げた鈴が動きに合わせて微かに鳴っている。仮面やコートを脱ぐと彼の肉体が露わになる。時に鏡面シートの後ろに隠れ見えなくなり、また半透明に透けて見えるダンサーの動きに合わせて、石上加寿也の音楽が空間に反響する。ダンサーは、暗闇の中で、反射する光りと機械的な音を背負いながら、自身の身体と対話している。
This project continues the concept of the 2014 stage improvisation 'Klein Bottle.' In 'Klein Bottle,' stage design was centered around projections, but this time, transparent mirrored sheets were used. These sheets become transparent or opaque depending on the angle, and light reflecting on their surface creates unique patterns. Masayuki Sumi moves slowly around the multiple layers of mirrored sheets suspended in the space. The bells hanging from his waist ring faintly in sync with his movements. As he removes his mask and coat, his body is revealed. Sometimes he disappears behind the mirrored sheets, and at other times, he is partially visible through them. The music by Kazuya Ishigami echoes through the space, following the movements of the dancer, who engages in a dialogue with his own body, bathed in the reflected light and mechanical sounds in the darkness.